TRAJECT
Leerling aanmelden - samenwerking aanvragen
Na het finaliseren van het GC-verslag, IAC-verslag of het OV4-verslag door het CLB kan de school voor gewoon onderwijs een aanmelding via DIPLON doen bij Leersteuncentrum NOW.
Ouders die extra leersteun wensen voor hun kind, kunnen zelf niet naar een leersteuncentrum stappen. De aanvraag gebeurt altijd door de school.
Opstartgesprek
Wordt een leerling via de school aangemeld bij ons leersteuncentrum, dan neemt de toegewezen leerondersteuner binnen de 10 dagen contact op met de school.
Beeldvorming
We kijken steeds met een ruime blik naar de leerling en de schoolcontext: we zoeken niet alleen manieren om het leerproces, maar ook het welbevinden te versterken. We onderzoeken hoe we het kind of de jongere kunnen ondersteunen. Niet de stoornis of beperking, wél de mogelijkheden en talenten van de leerling staan hierin centraal. Want met de juiste leerondersteuning gaan zowel de leerwinst als het zelfvertrouwen van leerlingen vooruit en wordt de handelingsbekwaamheid van leerkrachten verhoogd. Om dat te realiseren werken we zowel leerling-, leerkracht- als schoolgericht.
Startgesprek met actoren
De leerondersteuner organiseert zo snel mogelijk een gesprek samen met leerondersteuner, CLB, ouders en eventueel externe partners. Samen schetsen we een zo volledig mogelijk beeld van de situatie van de leerling en stellen we de zorgvraag scherp. De leerondersteuner stelt vervolgens het ondersteuningsplan op waarin heldere doelen, afspraken en strategieën op leerling- en leerkrachtniveau en/ of schoolniveau worden bepaald.
Het traject: leerkrachtiger voor de klas
Wie kan een leerling nu beter helpen dan de eigen leerkracht(en)? Onze leerondersteuners staan hen hierin maximaal bij en coachen met een waaier aan tools en tips. We volgen altijd het tempo van de leerkracht en de school en waken erover dat alles werkbaar blijft voor de leerkracht, de leerling(en) en het schoolteam. Samenwerken is dé sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs voor álle leerlingen. Samen met het zorgteam, leerkrachten, leerling, ouders, CLB en betrokken externe partners bieden we de leerling de juiste leersteun. We boeken leerwinst, boosten het zelfvertrouwen van de leerling én verhogen we de handelingsbekwaamheid van de leerkracht(en) in de omgang met specifieke noden van de leerlingen. Open en transparante communicatie zijn hierin cruciaal.
Tussentijdse evaluaties
In een leersteuntraject is tussentijdse evaluatie cruciaal om het leerproces effectief en doelgericht te ondersteunen. Deze evaluatie biedt verschillende voordelen:
- Inzicht in voortgang: Tussentijdse evaluaties helpen om te monitoren in hoeverre de gestelde leerdoelen worden bereikt. Zowel de leerkracht als de leerondersteuner krijgt hierdoor zicht op wat al goed gaat en waar nog extra aandacht nodig is.
- Bijsturen van het traject: Op basis van de evaluatie kan de leerondersteuner de aanpak aanpassen. Als blijkt dat bepaalde methoden niet effectief zijn, kan het plan worden bijgesteld. Dit zorgt ervoor dat de ondersteuning beter aansluit bij de behoeften van de leerkracht/ leerling.
- Motivatie van de leerkracht/ leerling: Regelmatige feedback en het zien van vooruitgang kunnen de motivatie van de leerkracht/ leerling verhogen. Het geeft erkenning voor hun inspanningen en moedigt hen aan om verder te werken aan de doelen.
- Betrokkenheid van alle partijen: Tussentijdse evaluaties bieden ook ruimte voor input van de leerkracht, leerling, ouders en andere betrokkenen. Dit vergroot de betrokkenheid en samenwerking, wat bijdraagt aan een positiever leerklimaat.
- Voorkomen van stagnatie: Door regelmatig te evalueren, kunnen eventuele obstakels of problemen snel worden geïdentificeerd en aangepakt. Dit voorkomt dat de leerkracht/ leerling vastloopt en zorgt voor een continu en efficiënt leerproces.
Kortom, tussentijdse evaluaties zijn een essentieel onderdeel van een leersteuntraject om de begeleiding flexibel, doelgericht en motiverend te houden en de kans op succesvolle leerresultaten te vergroten.
Eindevaluatie
Hoe effectief was/ is de geboden ondersteuning?
Het feit dat het gelopen traject resultaten heeft opgeleverd, wil niet zeggen dat het traject daarmee ook is afgerond. Want de implementatie, hoe succesvol was die? Zijn de effecten die je wilde behalen ook daadwerkelijk gerealiseerd? En zo niet, weet je dan ook waarom niet? En is dat een volgende keer te voorkomen? Op deze vragen kan je alleen antwoord geven, en krijgen, na een goede eindevaluatie. Pas als alles besproken is en de resultaten op de juiste manier zijn ingebed in de schoolorganisatie kan je het leersteuntraject beëindigen.
Hoe meer ervaring een schoolteam krijgt in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, hoe sterker de zorg- en schoolwerking. Uiteraard blijft de school eigenaar van haar zorgbeleid.